7090 komt met BimBamBoehmerBoem! naar Pampus

Van 6 tot en met 11 september zal forteiland Pampus het decor zijn van een bijzondere muziekervaring.

Van 6 tot en met 11 september zal forteiland Pampus het decor zijn van een bijzondere muziekervaring. De bekende Nederlandse componist en musicus Konrad Boehmer zag een concertzaal heel anders voor zich dan gebruikelijk. En het fort op Pampus voldoet eigenlijk helemaal aan dat unieke beeld van de ideale concertzaal, een lange cirkelvormige gang die voortdurend in zichzelf overloopt, met doorgangen in verschillende richtingen waar het publiek door de compositie wandelt. Er ontstaat zo een een dynamische voorstelling die overloopt in performance, concert, boekpresentatie, tentoonstelling en een versnapering aan de bar. Daarom dat Pampus een week lang erfgoed met muziekcultuur gaat vermengen in samenwerking met kunstcollectief 7090.

Van dinsdag 6 tot en met zaterdag 10 september is er muziek in de gangen te horen, zijn er muzikale en visule installaties, tonen we teksten op de muren en vullen kunst en kitsch uit Konrad Boehmers privécollectie het fort van Pampus. In deze periode zijn het eiland en museumfort gewoon voor bezoek geopend met onze reguliere programmering en rondleidingen.

Op zondag 11 september wordt afgesloten met vier verschillende muziekperformances in het fort door de dag heen. Het belooft een dynamisch muzikale expositie te worden en is een unieke kans om erfgoed met andere cultuuruitingen te combineren.

Op zondag 11 september sluit 7090 explosief af met vier performances:
– 12:00 Echelon (2001) voor vijf instrumenten en soundtrack, door Koen Kaptijn, Nora Mulder, Akim Moiseenkov, Jasper Stadhouders, Ruben Kieftenbelt en Arie de Zwijger.
– 12:45 Chant de Départ (1986) voor sprekende cellist, door Christophe Roy
– 13:30 Der Tänzer unserer lieben Frau (1963) elektronische muziek voor een ballet, door Ibelisse Guardia Ferragutti.
– 15:00 Cry of this Earth (1978) voor geluidsband en slagwerk, door Bart de Vrees.

Tickets

Er gelden de reguliere toegangsprijzen voor veerdienst en toegang tot het museumfort. Voor de tentoonstellingen is geen toeslag of extra kaartje nodig. Kortingskaarten zijn ook gewoon geldig.

Van 6 september tot en met 11 september kun je vanuit Muiden naar Pampus door een dagticket (kortingskaarten zijn ook geldig) te kopen voor de veerdienst en museumfort en je kunt dan de performances van BimBamBoehmerBoem! bezoeken:

Vanuit Muiden kun je tussen 10.30 uur en 14.30 uur elk uur een veerboot boeken. Met de veerdienst vanaf Muiden >> 

Op zondag 11 september vaart de speciale BimBamBoehmerBOOT! vanaf IJburg. 

Begin het feest vroeg op 11 september met de BimBamBoehmerBOOT! Omdat de activiteiten op zondag 11 september al om 12.00 uur beginnen en tot 16.30 uur duren, bieden wij jou graag de mogelijkheid om met de BimBamBoehmerBOOT! vanaf IJburg te vertrekken om 11.00 uur, en je daar om 17.30 uur (vertrek vanaf Pampus om 17:00 uur) weer af te zetten. Zo hoef je niets van de actie te missen!
Ticketprijzen BimBamBoehmerBOOT!:
€25 regulier (incl. retour met de boot, toegang tot het museumfort en alle performances). Korting met o.a. Museumkaart mogelijk.
€12 voor houders van de Museumkaart, ICOM pas en voor kinderen onder 12.

Met de speciale BimBamBoehmerBOOT! vanaf IJburg >> 

Wil je niet aan een klok gebonden zijn?

Vanaf IJburg kun je ook de reguliere rondreis vanaf IJburg nemen door hier te klikken. Met Veerdienst Amsterdam vanaf IJburg >>

BimBamBoehmerBoem! & Gaudeamus Music Week 

Met BimBamBoehmerBoem! stelt 7090 ‘het monument’ tegenover ‘de interpretatie.’ Het monument is in feite de nalatenschap van Konrad: het archief, de correspondentie, de teksten, beelden en natuurlijk de muziek. In tegenstelling tot het tijdloze monument, is ‘de interpretatie’ een eenmalige bloemlezing. BimBamBoehmerBoem! is een ‘compositie’ an sich, een totaalervaring met en over het werk van Konrad Boehmer. BimBamBoehmerBoem! is gemaakt in opdracht van de Konrad Boehmer Foundation en is onderdeel van de Gaudeamus Music Week.

7090 is de Bermudadriehoek van de podiumkunsten.
7090 maakt kunst op de grenzen van muziek, performance en installatiekunst en trekt zich niets aan van de vaststaande regels en stramienen die onderdeel zijn van elke kunstdiscipline. Integendeel. 7090 speelt met deze regels en verwachtingspatronen om in een wereld terecht te komen, die steeds een nieuwe gedaante aanneemt. Hun kunst is een vrolijke ontdekkingstocht, want het resultaat is onbekend. En boven alles maken ze kunst waar de maakvreugde vanaf spat.
We leven in een tijd waarin niet alleen nieuwe economische, sociale en politieke verhoudingen ontstaan, maar waarin ook nieuwe levenswijzen, nieuwe middelen en manieren om de wereld te ervaren worden voortgebracht.
7090 is nieuwsgierig naar deze veranderingen en richt zich op een vorm van podiumkunst die bij deze tijd past. Daarvoor is een vrijheid van denken nodig die voorbij de grenzen van disciplines en presentatievormen gaat. Voor elk project gaat 7090 tussen alle mogelijke middelen op zoek om hiervoor de juiste vertelvorm te vinden. De kern van 7090, Nora Mulder en Koen Kaptijn, zoeken voor elk project zielsverwante kunstenaars en vormen met hen een tijdelijke groep. De ene keer als een groot collectief, de andere keer als een compacte cel. Met geluiden, beelden en handelingen nemen ze het publiek mee naar een wereld waarin je niet meer precies weet wat je ervaart of wat er gaat komen. Met hun open houding sporen ze het publiek aan om vooral zélf een beeld te vormen. 7090 laat een spoor van vernieuwing achter zich.

Eerdere 7090 producties waren:
SadoNoisette, ABSTRACTIEPARK7090, Treatise-Cardew, Huldebiet, PAND7090, Satie3D, Xenakis Festival 2011
www.7090.nl

Over Konrad Boehmer (1941 – 2014)
componist, criticus, auteursrechtenactivist, luis in de pels, humorist
Konrad Boehmer schreef ruim 20 uur muziek, meer dan 222 publicaties en vervulde tot aan zijn dood meerdere bestuursfuncties in zijn strijd voor de belangen van auteurs. Avant-garde en cultuurkritiek waren in zijn perceptie nauw verbonden. Kunst is verzet tegen het laffe burgerdom dat oorlog voert en alles vlak maakt. Zijn afschuw tegen de massacultuur die muziek tot marktwaar degradeert stak hij niet onder stoelen of banken. Daarnaast was hij een geliefde docent aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, muziektheorie en muziekgeschiedenis, en hoofd van de afdeling sonologie. ‘Een aangenaam, aimabel mens’, zei zijn boezemvriend Willem Breuker, ‘maar dat zien de meeste mensen niet in hem.’ Als componist ontving hij in 1968 de 1e prijs van de Ve Biennale de Paris voor zijn elektronische compositie Aspekt , in 1983 de Rolf Liebermann prijs voor zijn opera Dr. Faustus, in 1998 een Edison voor de met Willem Breuker geproduceerde cd-anthologie met elektronische muziek. In 1985 kreeg hij de Pierre-Bayle-Prijs voor zijn publicaties over muziek en zijn muzikale leven en in 2007 werd hij geridderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn gepassioneerde inzet voor de belangen van auteurs en uitgevers zowel nationaal als internationaal. Het volledige archief van Konrad is ondergebracht bij het Nederlands Muziek Instituut en is binnenkort via de Konrad Boehmer Foundation in te zien.

Konrad Boehmer Foundation

De Konrad Boehmer Foundation beheert de nalatenschap van Konrad Boehmer en stelt zich ten doel de beoefening en bestudering van stromingen binnen de moderne muziek te bevorderen waarvan het vernieuwende karakter nog geen maatschappelijk draagvlak heeft. Conform deze door haar naamgever geformuleerde doelstelling is de Foundation onder andere in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium in Den Haag een gastprofessoraat gestart. Dit gastdocentschap zal jaarlijks worden vervuld door een vooraanstaande vernieuwer op het terrein van de elektronische muziek.
“Have a nice download of my scores or the ‘download’ of good glass of wine!”: www.kboehmer.nl